5 Day Pouch Test på svenska  - En metod för "återställning" av magsäcksfickan

samt tänk runt mat, för dig som är överviktsopererad (+1,5 år)

Och hjälp för nyopererade att hamna rätt från början.

När din magsäcksficka ger en känsla av mättnad är det dags att sluta äta. Detta är det nya normala. 

Koncentrera dig på hur magsäcksfickan känns och lägg ifrån dig gaffeln vid första känslan av mättnad. Detta är hur överviktsoperationens verktyg är tänkt att fungera.

Dag 4: Fast Protein

Ex: köttfärs (kalkon, nötkött, kyckling, lamm), skaldjur, kammusslor, hummer, färsk lax eller hälleflundra.

Vid dag 4 är kolhydratscykeln bruten och de flytande begränsningarna börjar bli en vana. 

Dina måltider bör i huvudsak bestå av Protein samt väl utvalda grönsaker och frukter.

Ta dig tid att tugga varje tugga, vila gaffeln mellan tuggorna och njut av måltiden.

Dag 4: Förslag på mat, vätska & tidsschema

FRUKOST

08:00; Fast Protein, ca 1,5-3 dl

09:00; 2-3 dl vatten

10:00; Fast Protein, ca 1,5-3 dl

11:00; 2-3 dl vatten

LUNCH

12:00; Fast Protein, ca 1,5-3 dl

13:00; 2-3 dl vatten

14:00; Fast Protein, ca 1,5-3 dl

15:00; 2-3 dl vatten

16:00; Fast Protein, ca 1,5-3 dl

17:00; 2-3 dl vatten

MIDDAG

18:00; Fast Protein, ca ca 1,5-3 dl

19:00; 2-3 dl vatten

20:00; Fast Protein, ca 1,5-3 dl

21:00; 2-3 dl vatten

KVÄLLSMÅL

22:00; Fast Protein, ca 1,5-3 dl

Recept Dag 4

Lax med senapsås

Lax är rik på omega-3-fettsyror som har flera positiva hälsoeffekter. När du har slutfört "Femdagarsficktest" inkludera gärna lax i din vardagsmeny minst en gång i veckan för att dra fördel av de hälsofrämjande näringsämnen den ger. ingredienser: ◾4 laxfiléer ◾Steksmör ◾¼ tsk svartpeppar ◾1,2 dl gräddfil ◾1 1/2 msk Dijonsenap ◾2 teskedar färsk dill, hackad ◾1 1/2 tsk citronsaft ◾1 vitlöksklyfta, hackad ◾1/4 tsk salt Beskrivning: Smält smöret och bryn laxfiléerna, och spraya dem lätt med matlagning spray. krydda med svartpeppar. stek 8 till 10-minuter eller tills laxen faller med en gaffel. Sås: Blanda gräddfil, Dijonsenap, färsk dill, svartpeppar, citronsaft, vitlök och salt. Servera varm, en filé per person, med 2 matskedar sås.

Read More...

Förslag på Protein

KÖTT:

Malet eller mosade kött. Grillad och lätt kryddat. nötkött, fläskkött, kyckling, kalkon, vilt. Skinka, korv, salami och andra smörgåspålägg.

FISK & SKALDJUR

Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering. Kokt lax, torskfilé eller hälleflundra kryddad med citron, Kokta och lätt kryddade skaldjur som pilgrimsmusslor, Räkor, kräftor & krabba.

ÄGG

I alla former. Lös eller hårdkokta, äggröra, pocherad, vändstekt, ägglåda.

SOPPA:

SOPPA: Soppor (grädde eller buljong-baserade, såsom grädde broccoli, kyckling, kött, grönsak)

MJÖLKPRODUKTER

Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar. Fet grekisk/ turkisk yoghurt. Naturell yoghurt och kvarg . Även: Kokosdryck, Sojamjölk. Även havre och mandelmjölk i mindre mängder. Tänk på att vanlig mjölk och fil, innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter.

OST:

Hård, stavar, skivor, Mjuk, smält, mjukost, ricotta, keso, mozzarella, fetaost.

VEGETARISKA ALTERNATIV

Vegetariska produkter inklusive tofu och vegetabiliska hamburgare. Mosade bönor eller Böndip.

© 2016 Your Company. All Rights Reserved. Designed By JoomLead

Sidan använder kakor (cookies). Mer info