Fem Dagars Ficktest 

Det verktyg du berikades med vid din överviktsoperation är inte trasigt utan behöver bara lite tanke och omvårdnad.

För att du ska lyckas med ditt nya liv efter en överviktsoperation krävs en stor livsstilsförändring och då många av oss som gör en överviktsoperation, har någon form av dålig relation till mat. Krävs det mer än att “bara” genomgå en Överviktsoperation. De flesta överviktsopererande sjukhus saknar en plan för att hjälpa varje överviktsopererad på individuell nivå och många saknar en plan för eftervård överhuvudtaget.

Kaye Bailey – Överviktsopererad 2000

Sju år efter sin överviktsoperation började Kaye Bailey gå upp i vikt. Hennes val att genomgå en överviktsoperation kändes som ännu ett misslyckande, ytterligare en besvikelse.

Trots kontakt med opererande sjukhus fick hon varken stöd eller hjälp utan var tvungen att själv räkna ut hur hon skulle lösa problemet. Kirurgen rådde Kaye Bailey att återgå till grunderna, men han kunde inte hjälpa henne med hur.

Liksom de flesta överviktsopererade som ökar i vikt, blev Kaye Bailey lämnad helt ensam med två alternativ. Att antingen försöka lista ut hur man kan göra för att bryta den onda cirkeln eller helt enkelt ge upp.

Oavsett hur många gånger Kaye Bailey lovade sig själv att ”Idag är dagen jag slutar småäta och återgår till samma proteinrika kost som veckorna efter överviktsoperationen”, så fann hon sig med knäckebrödet i handen, fingrarna i kakburken eller popcornskålen i knät.

Detta ledde till bara till fler och starkare känslor av självförakt,  svaghetskänsla och misslyckande.

Vid en överviktsoperation förändrades vi och sedan återvänder vi till den exakta miljö vi levde i före operation: Alltså själva miljön som bidrog till vår övervikt. Enda chansen vi har för att hjälpa operationen i sitt syfte, är att utveckla strategier för att navigera vår nya kropp i de gamla vatten.

Har du förlorat förtroendet för ditt viktminskningsverktyg?

Du är inte ensam!
Många av oss gör det med åren, men det är inte för att vi är svaga, karaktärslösam, moraliska misslyckanden. Det visar sig nämligen att den mänskliga kroppen är mycket starkare än viljestyrka.

Du blir inte sugen på kolhydrater vid middagstid eftersom du är moraliskt svag eller för att du saknar karaktär! Sockersignalerna som kroppen ger dig är helt enkelt för starka för att kunna ignoreras.

Det var denna insikt som drev fram skapandet av ”Five Day Pouch Test”!

Metoden där man under loppet av fem dagar förändrar sitt tänk runt mat och försiktigt övergår från kolhydratsbaserad kost till proteinberikad kost med stöd av de kolhydrater som finns i grönsaker, frukt och bär.

”Fem Dagars Ficktest” metoden fungerar när vi hanterar vårt ätande med samma uppmärksamhet som vi ger vår viljestyrka. Och då finns det inget som kan stoppa oss. Om du lägger upp ditt matschema idag och startar redan imorgon kommer du redan nästa vecka  inse hur magnifik och kraftfull du är.   

Låt oss börja om på rätt spår tillsammans! 

Du kan göra det här!

Under Fem Dagars Ficktest ska du följa en matplan som börjar med flytande protein och slutar med fast protein. Detta efterliknar den kost du rekommenderades de första veckorna efter din överviktsoperation.

Matplan:

Dag 1 & 2: Flytande protein
Ex: Lågkolhydrats proteinshakes, buljong och släta soppor.

Dag 3: Mjukt Protein
Ex: konserverad fisk (Ansjovis, Lax, Sardiner Sill eller Tonfisk) ägg, färsk mjuk fisk (torsk, kolja, spätta) Keso.

Dag 4: Fast Protein
Ex: köttfärs (kalkon, nötkött, kyckling, lamm), skaldjur, kammusslor, hummer, färsk lax eller hälleflundra.

Dag 5: Fast Protein
Ex: vitt kycklingkött, nötstek, fläsk, lamm, vilt etc

Lycka till!

RÅD OCH TIPS FÖR DIN FRAMGÅNG:

Kan jag dricka kaffe?

Försök att minska intaget av koffein. MEN! Sluta inte helt, då kan koffeinabstinensen få dig att tappa lusten att fortsätta testet.

Drick Vatten!​

Det är mycket viktigt att dricka minst 2 liter vatten om dagen. Detta kommer att bidra till att minska sötsug och det hjälper till att rena kroppen från gifter. Dessutom förbättras njurfunktionen och cellprocesser.

Gå inte hungrig!

Under “Fem Dagars Ficktest” ska du aldrig behöva känna dig hungrig. Du kan äta så mycket av den föreskrivna menyn, när du vill under dagen, för att vara mätt och på så sätt förhindrar småätande på sk glidarmat och / eller onödiga kolhydrater.

Mindre är inte bättre.

Var uppmärksam på kroppens signaler och ät när du är hungrig, men endast något från just den dagens föreskrivna meny eller något från dagens godkända livsmedel. Kolhydratsabstinens

Viktminskning?

Viktminskning är egentligen inte avsikten med Fem Dagars Ficktest, utan det du vill uppnå är en förnyad känsla av kontroll över magsäcksfickan och dina matvanor med en enkel övergång tillbaka till en hälsosamt sätt att äta.

Kolhydratsabstinens

Klassiska omställningsbesvär: Illamående, kramper, aptitlöshet, yrsel, trötthet, influensaliknanden känsla, huvudvärk etc. Detta är inte unikt för vår WLS kropp; Detta är ett enkelt faktum av biologi och drabbar de flesta som ändrar kroppens förbränningssystem.

DU måste Inte genomlida detta. Om du märker symtom på kolhydratsabstinens:

Ät en liten bit melon, några bär, ett äpple eller en apelsin. Du kan också ta en c-vitamin brustablett vilket kan minska huvudvärk, yrsel eller kramper från kolhydratsabstinens.

Känner du dig illamående? Försök att smutta på lite nybryggt varmt grönt te.

Det går ÖVER om man verkligen tycker att det är värt att byta kroppens förbränningssystem.